Kundvärde
Kundvärdet är den nytta som kommer beställaren till hands först efter att projektet lämnat över produkten eller tjänsten. När vi talar om att kunna mäta värde talar vi hellre om effektmål vilka kan uttryckas som ”kortare ledtider genom ökad användbarhet”, ”ökad trafik på hemsidan”, ”stärka varumärket” eller ”ökad konverteringsgrad bland användare att genomföra köp”. Kundvärdet för en viss produkt eller tjänst kan givetvis var en kombination av flera effektmål.
Effektmålen sätts upp redan i förstudien, via exempelvis en effektkartläggning, tillsammans med verksamheten och användarna. Man kan då tidigt skapa sig en gemensam och accepterad bild av vilka värden produkten eller tjänsten förväntas generera.
Under projektgenomförandet är effektkartläggningen ett styrande dokument för designarbetet. Ett underlag som underlättar för att avgränsa och prioritera det framtida arbetet. Genom detta dokument får även omgivningen i form av resursägare, styrgrupp mm en bättre inblick i projektet.
Även när produkten eller tjänsten går in i förvaltning är effektkartan ovärderlig då den ger möjlighet att styra mot effektmålen genom CR hantering.
Så hur hanterar vi detta i Regentmodellen under projektet?
- Alla Regents åtganden ska innefatta en kundvärdesanalys (Lightversion av effektkartläggning). Detta innebär att relevanta medlemmar ur teamet träffas med kunden i en workshop och ritar upp en effektkarta innehållande syfte och behov hos kunden. Detta arbete bör vara betalt av kunden och en del av etableringen.
- För att effektkartan ska vara levande och användas av teamet ska den sättas upp i projektrummet.
- Under backlog grooming skall alla nya features mappas mot effektkartan. Detta för att säkerställa att produkten/tjänsten byggs med avseende på att ständigt öka kundvärdet.
- I samband med varje retro ska teamet även skatta sig själva kring uppfyllnad av kundvärde.
Läs mer om effektkartlägging på Regents rekryteringssajt, http://sverigesbastamedarbetare.se/Home/Article/29-effektkartlaggning-effektstyrning (extern länk).