Konsultintervjuträning

Viktigt att tänka på

  • Tänk på att en intervju är ömsesidig. Dels ska kunden vilja anlita konsulten, men minst lika viktigt är det att du som konsult vill ha uppdraget. Säkerställ därför under intervjun att det är ett gott arbetsklimat hos kunden. Som till exempel god ergonomi, luft och fina lokaler tillsammans med sunda värderingar och god stämning. Våga ställ frågor och våga tacka nej om det inte känns bra.
  • Läs på mer om kunden. Sök på nätet och kolla hemsidan på 5 minuter.
  • Läs igenom uppdraget. Vilka tekniker är viktiga.
  • Klädkod. Struken, instoppad och långärmad skjorta för män och elegant klädsel för kvinnor. Inom bank och finans samt även vissa andra branscher är det kavaj eller kostym som är rådande klädkod. Säkerställ vilken klädkod som gäller för aktuell kund.
  • Försök att visa intresse för uppdrag och företag, men säg inte att du så gärna vill lära dig mer om xxx. Sådant säger man med fördel på en anställningsintervju men inte på en konsultintervju då kunden oftast vill köpa in kompetens och inte har intresse av att lära upp en konsult.

Normalt flöde för en intervju

  • Presentation av deltagare på mötet, fastna inte i några detaljer. Säg hellre, ”jag är konsulten som är för att hjälpa er. Ska bli jätteroligt att höra vad det är ni behöver hjälp med”.
  • Bolla över frågan till kunden, se till att de berättar om uppdraget och sina behov.
  • Frågor från kunden till konsulten.
  • Avslut. Säg alltid vad roligt uppdraget känns och det finns mycket där konsulten känner att den kan bidra. Här kan den som följer med hjälpa till med en avslutande fråga, till exempel: ”vad känner du själv, känns det här som något du vill göra?”

Vanliga frågor & svar

  • Den absolut vanligaste frågan som nästan alltid ställs är något i stil med ”kan du berätta lite mer om dig själv”
    • Förslagsvis säger du något kort privat. Sedan berättar du i kronologisk ordning vad du har gjort sedan din utbildning. Om du har haft en lång karriär bör du sammanfatta de förstå åren ganska kort och inte gå in i detalj där.
  • Vad gjorde du i ditt senaste uppdrag?
    • Se till att alltid vara förberedd på den här frågan med saker som: hur många jobbade i uppdraget, vilka uppgifter hade konsulten själv, hur långt var uppdraget, vad var syftet med uppdraget och exakt vad var det som byggdes.
  • Har du gjort något som liknar det här uppdraget?
    • Ha alltid ett bra referenscase inläst i minnet.
  • Är du duktig på xxx? Eller kan du xxx?
    • Säg aldrig en skala 1-10. Lista istället upp alla uppdrag där du arbetat inom området.
    • Om du inte arbetat med det som efterfrågas, försök om möjligt att relatera till saker som liknar det som efterfrågas.
  • Hur skulle du angripa problemet xxx.
  • Vid frågor kring kompetens, försök härleda till ett projekt då ett liknande problem har förekommit, hur problemet löstes och vad din roll var i det hela.
  • Kurser, certifieringar, tydlig profil på det som efterfrågas.
  • Har du arbetat i organisationer som liknar den här?
  • Har du några starka/svaga sidor
  • Beskriv ett svårt problem du varit med om
  • Hur bra är du på att arbeta självständigt, i team och hur fungerar du med andra
  • Har du hamnat i en svår situation med andra medarbetare och hur hanterade du det

Bra frågor att ställa till kunden

  • Arbetsmetod
  • Sitter projektet samlat eller utspritt
  • Hur stort är projektet, hur många projektmedlemmar
  • Vilka verktyg används
  • Finns ett tydligt produktägarskap
  • Vad är syftet med projektet, vilket värde vill kunden uppnå?
  • Vilka är användarna av det system som ska byggas
  • Är slutanvändarna aktiva i projektet